4,6
Van 1147 Proven Expert reviews

Actieradiusfraude bij elektrische auto’s

Juridische claims mogelijk door valse informatie
Bekend van:
Laat nu jouw vordering controleren:

De elektrische automerken zoals Tesla worden beschouwd als een pionier op het gebied van elektromobiliteit. De elektrische auto’s van het maken echter niet altijd de beloften waar die aan hun eigenaren worden gedaan voordat ze gekocht worden. Zo ligt de actieradius van sommige elektrische auto’s bij normaal gebruik ver onder de waarden die door de fabrikant worden geadverteerd. Eigenaren van getroffen auto’s kunnen daarom garantieclaims indienen en financiële compensatie krijgen.

Met uw rechtsbijstandsverzekering uw claim indienen

Wanneer u verzekerd bent kunt u, in samenwerking met ons, uw schadevergoeding op basis van de onjuiste actieradius terugvorderen. Meer informatie hierover kunt u op deze pagina vinden.

Laat u gratis en vrijblijvend adviseren door ons

Check nu met onze gratis online snelcheck of u recht heeft op een vergoeding op basis van de actieradius en hoe hoog uw schadevergoeding is.

Ruime ervaring opgedaan

Wij van Goldenstein Legal vertegenwoordigen samen met onze Duitse vestiging al vele consumenten die getroffen zijn door de onjuiste actieradius.

Claim nu controleren
4,6/5
(Op basis van 677 Google reviews)
4,8/5
(Op basis van 106 Facebook reviews)
4,6/5
(Op basis van 1147 Proven Expert reviews)
Bewertungen zu Uns
Dieter Schmidt
5/5
“Ik kan het kantoor Goldenstein alleen maar aanbevelen. Volgens mijn persoonlijke indrukken hebben ze mijn zaak correct, competent en serieus behandeld. Ik was ook zeer tevreden met het vonnis en het resultaat. Ik wil u nogmaals bedanken voor de goede en snelle afhandeling van mijn zaak. Ik kan het kantoor Goldenstein te allen tijde aanbevelen. Ik geloof dat je hier altijd goed en competent wordt vertegenwoordigd.”
Thomas Schramm
5/5
“Ik kan hier maar één aanbeveling doen. Ik voelde me nooit alleen gelaten als cliënt en er werd altijd voor me gezorgd. Al met al was mijn ervaring met dit kantoor zeer positief.”
Andre Hofmann
5/5
“Super discrete en ongecompliceerde behandeling van de zaak. Graag weer!”
Marlen
5/5
“Ik ben echt heel tevreden over het advies en de begeleiding van mijn zaak. We hadden succes en de communicatie was altijd zeer vriendelijk en snel. Hartelijk dank voor jullie steun!”
Klaus M.
5/5
“Ze hebben het mandaat professioneel en tot mijn uiterste tevredenheid afgehandeld!”
Uschi Hirschbichler
5/5
“Goede communicatie, je wist altijd wat de stand van zaken was en wat de volgende stappen waren. Zonder haar hadden we niets gekregen. Door haar hulp hebben we schadevergoeding gekregen.”
Friedrich Glück
5/5
“Ik wil vooral de probleemloze en vlotte afhandeling en de zeer goede communicatie over de achtergrond en de status van de procedure benadrukken. Zeer aan te bevelen.”
Anoniem
5/5
“Duidelijke, feitelijke taal, goede doorlopende informatie en snelle afhandeling.”

Elektrische auto’s halen alleen onder bepaalde omstandigheden een hoog bereik

Critici van elektromobiliteit hebben vooral kritiek op de bestaande laadinfrastructuur en de korte actieradius van de huidige voertuigmodellen. Tesla beweert al enige tijd geleden ten minste één van deze problemen te hebben opgelost. De autofabrikant uit Californië beweert dat zijn voertuigen tot 600 kilometer kunnen rijden zonder op te laden. De ervaringen van Tesla-eigenaren en onafhankelijke testresultaten komen echter vaak niet overeen met deze beweringen van de fabrikant.

Tesla’s kunnen de geadverteerde actieradius alleen bereiken onder perfecte omstandigheden. Alleen al het feit dat de buitentemperatuur relatief laag is, kan de mogelijke actieradius van Tesla’s met wel 50 procent verminderen. De Duitse ADAC komt tot de conclusie dat een Tesla Model 3 zelfs onder relatief normale rijomstandigheden slechts 305 in plaats van 430 kilometer haalt zonder verder op te laden. Dat is een aanzienlijk verschil.

Tesla heeft wereldwijd juridische problemen door actieradius van voertuigen

In Zuid-Korea moet Tesla nu zelfs een boete van meer dan 2 miljoen dollar betalen vanwege de valse informatie over de actieradius. Maar dit bedrag – relatief klein voor Tesla’s begrippen – zou wel eens het topje van de ijsberg kunnen zijn. Tesla-rijders over de hele wereld ondernemen al juridische stappen tegen het feit dat hun voertuigen onder normale rijomstandigheden vrij snel terug naar het dichtstbijzijnde laadstation moeten worden gereden.

In de VS spannen verschillende Tesla-rijders al jaren rechtszaken aan tegen het bedrijf vanwege valse actieradius informatie. Tesla zou de actieradius van de Model S en Model X in sommige gevallen met terugwerkende kracht drastisch hebben verlaagd met behulp van een software-update. Tesla ontkent deze beschuldiging niet. Het bedrijf stelt echter dat deze maatregel de accu duurzamer heeft gemaakt. Dit betekent echter niet dat Tesla geen schadevergoeding hoeft te betalen.

In Nederland kunnen getroffen voertuigeigenaren zich ook verdedigen als de werkelijke actieradius van hun elektrische auto aanzienlijk afwijkt van de actieradius die door de dealer is beloofd. In dit opzicht kan een verschil van 35 procent doorslaggevend zijn, omdat dit actieradiusverschil onmiddellijk merkbaar is. Iedereen die zich ergert aan de lage actieradius van zijn eigen voertuig moet daarom altijd juridisch advies inwinnen.

Zo simpel is het

Vul slechts jouw gegevens in en wij regelen de rest
1.
Dien online het formulier in bij ons.
2.
Onze specialisten controleren jouw gegevens kosteloos en vragen eventueel extra data.
3.
Wij gaan aan de slag met je vordering.
4.
Je krijgt je geld en ontkurkt de flessen. Gerechtigheid wint.

Actieradiusfraude bij elektrische auto’s: deze claims bestaan in Nederland

In Nederland kunnen garantieclaims vanwege onjuiste actieradiusgegevens worden ingediend binnen twee jaar na de overdracht van een nieuwe auto. Voor gebruikte auto’s die bij een dealer zijn gekocht, is deze periode ten minste één jaar.

Ten eerste moet de autodealer of -verkoper de kans krijgen om het bestaande defect te verhelpen. Tot nu toe is er echter geen geval bekend waarin het actieradiusgebrek van een elektrische auto door de verantwoordelijke dealer kon worden verholpen. Zodra de termijn voor het verhelpen van het defect is verstreken, is het mogelijk om de verantwoordelijke dealer zover te krijgen dat hij het getroffen voertuig terugneemt in ruil voor een volledige terugbetaling van de aankoopprijs. Je kunt ook je eigen voertuig houden en slechts een deel van de aankoopprijs terugvorderen. Op deze manier is het mogelijk om ongeveer een kwart van de oorspronkelijk betaalde aankoopprijs terug te krijgen.

Onlangs heeft de Hoge Raad een schadevergoeding van 19.000 euro toegekend aan de eigenaar van een Jaguar I-Pace vanwege onjuiste informatie over de actieradius van het voertuig. Jaguar adverteerde met een actieradius van 480 kilometer, waar de auto in werkelijkheid rond de 280 kilometer kon komen.

Goldenstein Legal ondersteunt eigenaren van elektrische auto’s bij het afdwingen van hun bestaande claims als gevolg van onjuiste actieradius-informatie. De experts van het juridisch kantoor adviseren getroffen voertuigeigenaren gratis over hun juridische mogelijkheden in deze kwestie en ondersteunen hen op verzoek bij het afdwingen van hun garantieclaims.

Behaalt uw elektrische auto niet de beloofde actieradius?

Controleer nu of ook u recht heeft op financiële compensatie.

Hieronder worden de belangrijkste vragen over dit onderwerp beantwoord

Wie kan juridische claims indienen vanwege onjuiste actieradius-informatie?
Kunnen alleen Tesla-eigenaren juridische claims indienen vanwege onjuiste informatie over de actieradius?
Hoe lang heb ik de tijd om mijn claims voor onjuiste actieradius in te dienen?
Tegen wie zijn de claims gericht?
Hoeveel geld kan ik terugkrijgen?
Kunnen leasenemers ook juridische claims indienen vanwege onjuiste informatie over de actieradius?
Moet ik mijn auto terugbrengen als ik aanspraak maak op garantie vanwege onjuiste informatie over de actieradius?
Kunnen claims voor bedrijfswagens ook worden afgedwongen?
Hoelang duurt het voordat ik mijn geld ontvang?
Hoe duur is een proces?