Actieradiusfraude bij elektrische auto’s
De elektrische automerken zoals Tesla worden beschouwd als een pionier op het gebied van elektromobiliteit. De elektrische auto’s van het maken echter niet altijd de beloften waar die aan hun eigenaren worden gedaan voordat ze gekocht worden. Zo ligt de actieradius van sommige elektrische auto’s bij normaal gebruik ver onder de waarden die door de fabrikant worden geadverteerd. Eigenaren van getroffen auto’s kunnen daarom garantieclaims indienen en financiële compensatie krijgen.
Wanneer u verzekerd bent kunt u, in samenwerking met ons, uw schadevergoeding op basis van de onjuiste actieradius terugvorderen. Meer informatie hierover kunt u op deze pagina vinden.
Check nu met onze gratis online snelcheck of u recht heeft op een vergoeding op basis van de actieradius en hoe hoog uw schadevergoeding is.
Wij van Goldenstein Legal vertegenwoordigen samen met onze Duitse vestiging al vele consumenten die getroffen zijn door de onjuiste actieradius.
Elektrische auto’s halen alleen onder bepaalde omstandigheden een hoog bereik
Critici van elektromobiliteit hebben vooral kritiek op de bestaande laadinfrastructuur en de korte actieradius van de huidige voertuigmodellen. Tesla beweert al enige tijd geleden ten minste één van deze problemen te hebben opgelost. De autofabrikant uit Californië beweert dat zijn voertuigen tot 600 kilometer kunnen rijden zonder op te laden. De ervaringen van Tesla-eigenaren en onafhankelijke testresultaten komen echter vaak niet overeen met deze beweringen van de fabrikant.
Tesla’s kunnen de geadverteerde actieradius alleen bereiken onder perfecte omstandigheden. Alleen al het feit dat de buitentemperatuur relatief laag is, kan de mogelijke actieradius van Tesla’s met wel 50 procent verminderen. De Duitse ADAC komt tot de conclusie dat een Tesla Model 3 zelfs onder relatief normale rijomstandigheden slechts 305 in plaats van 430 kilometer haalt zonder verder op te laden. Dat is een aanzienlijk verschil.
Tesla heeft wereldwijd juridische problemen door actieradius van voertuigen
In Zuid-Korea moet Tesla nu zelfs een boete van meer dan 2 miljoen dollar betalen vanwege de valse informatie over de actieradius. Maar dit bedrag – relatief klein voor Tesla’s begrippen – zou wel eens het topje van de ijsberg kunnen zijn. Tesla-rijders over de hele wereld ondernemen al juridische stappen tegen het feit dat hun voertuigen onder normale rijomstandigheden vrij snel terug naar het dichtstbijzijnde laadstation moeten worden gereden.
In de VS spannen verschillende Tesla-rijders al jaren rechtszaken aan tegen het bedrijf vanwege valse actieradius informatie. Tesla zou de actieradius van de Model S en Model X in sommige gevallen met terugwerkende kracht drastisch hebben verlaagd met behulp van een software-update. Tesla ontkent deze beschuldiging niet. Het bedrijf stelt echter dat deze maatregel de accu duurzamer heeft gemaakt. Dit betekent echter niet dat Tesla geen schadevergoeding hoeft te betalen.
In Nederland kunnen getroffen voertuigeigenaren zich ook verdedigen als de werkelijke actieradius van hun elektrische auto aanzienlijk afwijkt van de actieradius die door de dealer is beloofd. In dit opzicht kan een verschil van 35 procent doorslaggevend zijn, omdat dit actieradiusverschil onmiddellijk merkbaar is. Iedereen die zich ergert aan de lage actieradius van zijn eigen voertuig moet daarom altijd juridisch advies inwinnen.
Zo simpel is het
Actieradiusfraude bij elektrische auto’s: deze claims bestaan in Nederland
In Nederland kunnen garantieclaims vanwege onjuiste actieradiusgegevens worden ingediend binnen twee jaar na de overdracht van een nieuwe auto. Voor gebruikte auto’s die bij een dealer zijn gekocht, is deze periode ten minste één jaar.
Ten eerste moet de autodealer of -verkoper de kans krijgen om het bestaande defect te verhelpen. Tot nu toe is er echter geen geval bekend waarin het actieradiusgebrek van een elektrische auto door de verantwoordelijke dealer kon worden verholpen. Zodra de termijn voor het verhelpen van het defect is verstreken, is het mogelijk om de verantwoordelijke dealer zover te krijgen dat hij het getroffen voertuig terugneemt in ruil voor een volledige terugbetaling van de aankoopprijs. Je kunt ook je eigen voertuig houden en slechts een deel van de aankoopprijs terugvorderen. Op deze manier is het mogelijk om ongeveer een kwart van de oorspronkelijk betaalde aankoopprijs terug te krijgen.
Onlangs heeft de Hoge Raad een schadevergoeding van 19.000 euro toegekend aan de eigenaar van een Jaguar I-Pace vanwege onjuiste informatie over de actieradius van het voertuig. Jaguar adverteerde met een actieradius van 480 kilometer, waar de auto in werkelijkheid rond de 280 kilometer kon komen.
Goldenstein Legal ondersteunt eigenaren van elektrische auto’s bij het afdwingen van hun bestaande claims als gevolg van onjuiste actieradius-informatie. De experts van het juridisch kantoor adviseren getroffen voertuigeigenaren gratis over hun juridische mogelijkheden in deze kwestie en ondersteunen hen op verzoek bij het afdwingen van hun garantieclaims.
Behaalt uw elektrische auto niet de beloofde actieradius?
Controleer nu of ook u recht heeft op financiële compensatie.