16.
okt 2024

Flitspalenranglijst 2024: De dichtheid van flitspalen is het hoogst in deze Nederlandse steden en gemeenten

Flitspalen worden verondersteld bij te dragen aan een grotere verkeersveiligheid, maar zijn natuurlijk niet bijzonder populair bij de meeste automobilisten. Uit een recente analyse van Goldenstein Legal blijkt nu dat er grote verschillen zijn in het aantal snelheids- en roodlichtcontrolesystemen in Nederland. De juridische dienstverlener heeft voor de tweede keer geanalyseerd hoeveel vaste en mobiele flitsers de 20 grootste steden en gemeenten van het land hebben. Voor een betere vergelijkbaarheid werden deze waarden ook afgezet tegen de beschikbare weglengte, zodat een flitspaaldichtheid werd gevormd. Er werden veel veranderingen vastgesteld in vergelijking met vorig jaar.

Haarlem, Nijmegen, Amersfoort & Co: Hier vind je de hoogste flitspaaldichtheid

Haarlem blijft de flitspaalhoofdstad van Nederland. Sinds de laatste analyse in oktober 2023 zijn er nog twee flitspalen in de stad geplaatst, waardoor er nu 14 vaste en 2 mobiele flitspalen staan. Gemeten op de bestaande weglengte van 448 kilometer resulteert dit in een flitspaaldichtheid van 35,71 flitspalen per 1000 kilometer weg.

Behalve Haarlem heeft alleen Nijmegen een waarde boven de 30 in deze statistiek, hoewel de flitspaaldichtheid daar met 30,12 per 1000 kilometer weg net zo hoog is als vorig jaar. In het op de derde plaats staande Amersfoort (29,41) werden meerdere nieuwe flitspalen geïnstalleerd in vergelijking met het jaar daarvoor (25). De top vijf van steden met de hoogste flitspaaldichtheid wordt gecompleteerd door Eindhoven (21,59) en Den Haag (20,92). Zoetermeer (2,46) heeft daarentegen de laagste flitspaaldichtheid van het land.

 

Amsterdam is niet langer een paradijs voor hardrijders

Gemiddeld staan er nu 15,78 flitspalen per 1.000 kilometer weg in de geanalyseerde steden en gemeenten. Vergeleken met het cijfer van 12,39 vorig jaar is dit een stijging van bijna 30 procent. Dit komt doordat 15 van de 20 steden en gemeenten nu meer flitspalen hebben dan een jaar geleden. Op de andere locaties was er echter geen verandering.

Amsterdam registreerde de grootste groei in termen van bestaande flitspaaldichtheid. Sinds de laatste analyse door Goldenstein Legal in oktober 2023 heeft de stad twaalf nieuwe vaste en negen nieuwe mobiele flitsers. Als gevolg hiervan steeg de lokale flitspaaldichtheid van 6,8 naar 17,8, wat het de hoogste stijging maakt van alle geanalyseerde steden en gemeenten. De toename van het aantal flitspalen is ook hoog in Zaanstad en Utrecht, waar er nu respectievelijk 18,21 in plaats van 9,93 en 17,63 in plaats van 10,92 flitspalen per 1000 kilometer weg staan.

 

Jude Leistra van Goldenstein Legal categoriseert de resultaten van het onderzoek

“Er zijn geen vaste richtlijnen hoeveel flitspalen er per wegvak in individuele steden moeten worden geplaatst om de verkeersveiligheid te verbeteren. Daardoor volgen de grootste steden en gemeenten in Nederland ook totaal verschillende strategieën met betrekking tot het aantal roodlicht- en snelheidscontroles op de wegen. Zo is de flitspaaldichtheid in flitspaalhoofdstad Haarlem nu bijna 15 keer zo hoog als in Zoetermeer, dat op de laatste plaats eindigde.

Natuurlijk geldt in alle steden: als je je altijd aan de voorgeschreven regels houdt, word je niet geflitst. Automobilisten kunnen bijvoorbeeld ook flitspaal-apps gebruiken om voor elke rit te controleren waar flitspalen staan opgesteld,” zegt Jude Leistra, projectmanager bij Goldenstein Legal.

 

Rang  Gemeente  Weglengte (in km)  Aantal vaste flitspalen  Aantal mobiele flitspalen  Aantal vaste en mobiele flitspalen  Ø Flitspaal per 1.000 km weglengte 
1  Haarlem  448  14  2  16  35,71 
2  Nijmegen  664  20  0  20  30,12 
3  Amersfoort  680  20  0  20  29,41 
4  Eindhoven  1019  21  1  22  21,59 
5  Den Haag  1147  20  4  24  20,92 
6  ‘s-Hertogenbosch  868  16  2  18  20,74 
7  Zaanstad  604  11  0  11  18,21 
8  Arnhem  781  14  0  14  17,93 
9  Amsterdam  1910  22  12  34  17,8 
10  Utrecht  1191  19  2  21  17,63 
11  Rotterdam  2030  27  6  33  16,26 
12  Haarlemmermeer  1078  16  0  16  14,84 
13  Tilburg  1142  14  2  16  14,01 
14  Groningen  1089  11  1  12  11,1 
15  Zwolle  778  8  0  8  10,28 
16  Almere  1179  11  1  12  10,18 
17  Enschede  1001  9  1  10  9,99 
18  Breda  1045  7  2  9  8,61 
19  Apeldoorn  1276  3  1  4  3,13 
20  Zoetermeer  406  1  0  1  2,46 
  Gemiddelde  1.016,80  14,20  1,85  16,05  15,78 

Tabel 1: In deze gemeenten staan de meeste snelheids- en roodlichtcontroles 

 

Dit is de basis van het onderzoek

Om erachter te komen welke gemeenten in Nederland de meeste snelheids- en roodlichtcontroles hebben, heeft Goldenstein Legal het Openbaar Ministerie gevraagd hoeveel vaste en mobiele flitspalen er zijn (per: 31 augustus 2024). Om de vastgestelde cijfers vergelijkbaar te maken tussen gemeenten, werden ze in verhouding tot de bestaande weglengte in de respectieve gemeenten gezet, met behulp van gegevens van het CBS (per: 29 september 2023).

Laat nu jouw vordering controleren: