Sjoemeldiesel bij campers: Zo krijgt u een vergoeding
In 2015 brak het VW-emissieschandaal uit. Het is al lang duidelijk dat bijna alle bekende autofabrikanten hun dieselauto’s illegaal hebben gemanipuleerd. Zelfs campers worden getroffen door het emissieschandaal en de eigenaren van deze voertuigen kunnen daarom schadeclaims indienen. Er lopen momenteel verschillende collectieve acties in Nederland. Aangezien veel Nederlanders hun voertuigen echter in Duitsland hebben gekocht, kunnen zij niet deelnemen aan deze rechtszaken. Het is daarentegen wel mogelijk om uw vorderingen in Duitsland in te dienen zonder enig financieel risico. Nederlanders profiteren ervan dat de jurisprudentie rond het emissieschandaal in Duitsland al in een ver gevorderd stadium is.
Eigenaren van campers kunnen schadeclaims indienen als ze hun voertuig in Duitsland hebben gekocht
Wij van Goldenstein Legal vertegenwoordigen samen met onze Duitse vestiging al meer dan 65.000 consumenten in het emissieschandaal
Check nu met onze gratis online snelcheck of u recht heeft op een vergoeding in het emissieschandaal en hoe hoog uw schadevergoeding is
Check nu met onze gratis online snelcheck of u recht heeft op een vergoeding in het emissieschandaal en hoe hoog uw schadevergoeding is. Uiteraard is dit aanbod geheel kosteloos en vrijblijvend voor u.
Het campers-emissieschandaal brak in 2020 uit
Uit onderzoek van het Duitse parket in Frankfurt bleek in 2020 dat in heel Europa honderdduizenden campers met Fiat- en Iveco-chassis illegaal werden gemanipuleerd. Onafhankelijke emissietests hebben deze onderzoeksresultaten bevestigd.
De getroffen voertuigen zijn gebouwd op basis van de Fiat Ducato en de Iveco-modellen Daily Hi-Matic, Daily 4×4 en Eurocargo. De voertuigen zijn geproduceerd tussen 2014 en 2019 en zijn goedgekeurd volgens de Euro 5- en Euro 6-emissienormen. In sommige gevallen werden echter ook voertuigen op basis van VW-modellen zoals de T5 of T6 en Mercedes-Benz-modellen zoals de V-Klasse, Vito, Viano en Sprinter illegaal gemanipuleerd.
Met name de manipulatie van de Fiat Ducato heeft de kampeerwereld in shock gebracht. De Italiaanse gesloten bestelwagen wordt beschouwd als het meest populaire basismodel.
Vrijwel alle bekende fabrikanten gebruiken de Fiat Ducato voor hun populairste modellen. Daarom worden naar schatting tweederde van alle tussen 2014 en 2019 geproduceerde relevante voertuigen met dieselmotor getroffen door het emissieschandaal.
Naast waardeverliezen en gevolgschade door het emissieschandaal bestaat in het ergste geval het risico dat de gemanipuleerde voertuigen een rijverbod opgelegd krijgen. Dan kunnen de betrokken voertuigen niet meer op de Europese wegen gereden of geparkeerd worden. Aangezien de eigenaren van de illegaal gemanipuleerde campers hun voertuigen zeker niet onder dezelfde voorwaarden zouden hebben gekocht als het emissieschandaal al bekend was geweest op het moment van aankoop, kunnen zij schadeclaims indienen.
Manipulatie met campers in Nederland: collectieve acties staan niet voor iedereen open
In Nederland lopen al collectieve acties tegen Fiat of moederbedrijf Stellantis. Ook bij andere fabrikanten van illegaal gemodificeerde motoren die in verschillende modellen voertuigen zijn ingebouwd is sprake van een collectieve actie. Eigenaren die hun voertuig in Nederland hebben gekocht, maken automatisch deel uit van de collectieve actie als deze ook gevolgen heeft voor de motorisering van hun voertuig.
Duitsland heeft geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Veel eigenaren van campers hebben hun voertuigen hierdoor goedkoper in Duitsland gekocht. In dat geval is deelname aan een Nederlandse collectieve actie niet mogelijk. Deze uitsluiting kan een voordeel zijn voor de betrokken camperbezitters, omdat zij hun juridische claims in het emissieschandaal in Duitsland kunnen doen gelden. De jurisprudentie is daar al veel verder en honderdduizenden autobezitters hebben reeds een schadevergoeding ontvangen.
Zo hoog is de vergoeding in het camper-emissieschandaal
Ons Duitse partneradvocatenkantoor, Goldenstein Rechtsanwälte, was in mei 2020 verantwoordelijk voor het eerste Duitse consument-gunstige vonnis in het emissieschandaal. Sindsdien is duidelijk dat eigenaren van illegaal gemanipuleerde dieselvoertuigen hun auto kunnen inleveren bij de verantwoordelijke fabrikant. In ruil daarvoor kunnen ze een vergoeding krijgen op basis van de oorspronkelijk betaalde aankoopprijs. U hoeft alleen een zogenaamde gebruiksvergoeding af te trekken over de vorige kilometerstand of gebruiksduur van uw voertuig.
Veel eigenaren willen hun voertuig echter helemaal niet inleveren, maar slechts een deel van de aankoopprijs terugkrijgen en hun voertuig behouden. Ook dit is mogelijk in Duitsland. Dat heeft de rechter van het Duitse federale Gerechtshof in juni 2023 bepaald.
In dit geval kunnen eigenaren van illegaal gemanipuleerde voertuigen een schadevergoeding van 5 tot 15 procent van de oorspronkelijke aankoopprijs eisen. Het bedrag van de betreffende vergoeding wordt echter weer verlaagd op basis van verschillende factoren, zoals de individuele kilometerstand van het voertuig.
Voor een camper die oorspronkelijk 60.000 euro kostte en bijvoorbeeld 100.000 kilometer op de teller heeft, kan in de toekomst zo’n 2000 tot 6000 euro worden gerealiseerd. De bevoegde rechter bepaalt in elk afzonderlijk geval hoe hoog de betreffende schadevergoeding zal zijn. Ook is het denkbaar dat veel autofabrikanten binnenkort akkoord gaan met buitengerechtelijk akkoord om in de toekomst te besparen op proceskosten.
Check nu met onze gratis online snelcheck of u recht heeft op een vergoeding in het emissieschandaal