24.
okt 2023

Flitspalenranglijst: Deze Nederlandse gemeenten hebben de meeste snelheidscontroles

Iedereen die de geldende snelheidslimieten overtreedt, kan een boete verwachten of zelfs een schorsing van het rijbewijs. In sommige Nederlandse gemeenten is de kans op een snelheidsovertreding echter aanzienlijk groter dan in andere. Dit blijkt uit een analyse van Goldenstein Legal. De juridische dienstverlener heeft geanalyseerd hoeveel vaste en mobiele flitsers er zijn in de 20 grootste gemeenten van Nederland. Voor een betere vergelijkbaarheid werden deze cijfers ook in relatie tot de bestaande weglengte gezet.

In deze gemeenten zijn er bijzonder veel snelheids- en roodlichtcontroles

Volgens het onderzoek hebben de geanalyseerde gemeenten gemiddeld 11,6 vaste flitspalen en één mobiele flitspaal. Landelijk gezien staan de meeste flitspalen in Den Haag en Rotterdam, waar automobilisten dagelijks op 22 locaties kunnen worden gecontroleerd. Alleen in Nijmegen en Eindhoven staan ook minstens 20 vaste en mobiele snelheids- en roodlichtcontroles.

“Met name de hoeveelheid flitspalen van Nijmegen valt op omdat de gemeente aanzienlijk kleiner is dan gemeenten als Rotterdam, Den Haag of Eindhoven. Om de gegevens van de verschillende gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken, hebben we het aantal flitspalen afgezet tegen de bestaande weglengte. Dit maakt de hoge flitspaaldichtheid in Nijmegen nog duidelijker”, legt Jude Leistra, projectmanager bij Goldenstein Legal, uit.

De Nederlandse gemeenten met de hoogste en laagste flitspaaldichtheid

Nijmegen heeft zelfs de op één na meeste flitspalen van Nederland in termen van weglengte. Er staan 30,12 flitspalen per 1000 kilometer weg. Alleen in Haarlem (31,25) is deze hoeveelheid nog hoger. De top vijf van Nederlandse gemeenten met de hoogste flitspaaldichtheid wordt aangevuld door Amersfoort (25), Eindhoven (19,63) en ‘s-Hertogenbosch (19,59).

Van de drie Nederlandse gemeenten met meer dan 500.000 inwoners eindigt alleen Den Haag (19,18) boven het landelijk gemiddelde van 12,39 mobiele en vaste flitspalen per 1000 kilometer. In Rotterdam zijn er 10,84 roodlicht- en snelheidscontroles per 1000 kilometer weg. Alleen Enschede (5,99), Breda (5,74), Apeldoorn (3,13) en Zoetermeer (2,46) hebben minder flitspalen dan Amsterdam (6,80).

Juridisch expert classificeert de resultaten van het onderzoek

“Uit onze analyse blijkt dat er landelijk enorme verschillen zijn als het gaat om snelheids- en roodlichtcontroles in het wegverkeer. In Haarlem zijn er, gemeten naar de bestaande weglengte, bijvoorbeeld 12 keer meer flitspalen geplaatst dan in Zoetermeer”, zegt Jude Leistra, projectmanager bij Goldenstein Legal. Hij voegt eraan toe:

“In het hele land geldt natuurlijk dat als je je altijd aan de voorgeschreven limieten houdt, je nooit een boete hoeft te betalen voor een snelheidsovertreding of een roodlichtovertreding. Toch zijn er waarschijnlijk maar heel weinig bestuurders die kunnen zeggen dat ze nog nooit in hun leven zijn geflitst.”

Rang  Gemeente  Weglengte (in km)  Aantal vaste flitspalen  Aantal mobiele flitspalen  Aantal vaste en mobiele flitspalen  Ø Flitspaal per 1.000 km weglengte 
1  Haarlem  448  12  2  14  31,25 
2  Nijmegen  664  20  0  20  30,12 
3  Amersfoort  680  17  0  17  25 
4  Eindhoven  1.019  19  1  20  19,63 
5  ‘s-Hertogenbosch  868  15  2  17  19,59 
6  Den Haag  1.147  19  3  22  19,18 
7  Arnhem  781  14  0  14  17,93 
8  Tilburg  1.142  12  2  14  12,26 
9  Haarlemmermeer  1.078  13  0  13  12,05 
10  Utrecht  1.191  11  2  13  10,92 
11  Rotterdam  2.030  21  1  22  10,84 
12  Zwolle  778  8  0  8  10,28 
13  Groningen  1.089  10  1  11  10,1 
14  Zaanstad  604  6  0  6  9,93 
15  Almere  1.179  10  1  11  9,33 
16  Amsterdam  1.910  10  3  13  6,8 
17  Enschede  1.001  6  0  6  5,99 
18  Breda  1.045  5  1  6  5,74 
19  Apeldoorn  1.276  3  1  4  3,13 
20  Zoetermeer  406  1  0  1  2,46 
  Gemiddelde  1.016,8  11,6  1  12,6  12,39 

Tabel 1: In deze gemeenten staan de meeste snelheids- en roodlichtcontroles 

 

Dit is de basis van het onderzoek

Om erachter te komen welke gemeenten in Nederland de meeste snelheids- en roodlichtcontroles hebben, heeft Goldenstein Legal het Openbaar Ministerie gevraagd hoeveel vaste en mobiele flitspalen er zijn (periode: 01 mei 2023 – 31 augustus 2023). Om de vastgestelde cijfers vergelijkbaar te maken tussen steden, werden ze in verhouding tot de bestaande weglengte in de respectieve steden gezet, met behulp van gegevens van het CBS (per: 29 september 2023).

Laat nu jouw vordering controleren: