Ook niet-Duitse auto’s en campers getroffen door het dieselschandaal
Wie aan het dieselschandaal denkt, denkt waarschijnlijk in de eerste plaats aan Volkswagen. Echter is het al lang duidelijk dat ook voertuigen, waaronder campers, die niet tot de Volkswagen-groep behoren illegaal zijn gemanipuleerd. Zo voldoen ook auto’s van Daimler, Opel en BMW en bijvoorbeeld vaak niet aan de voorgeschreven grenswaarden voor vervuilende stoffen bij normaal weggebruik. Het dieselschandaal treft echter niet alleen Duitse voertuigfabrikanten.
Twee derde van alle Dieselvoertuigen voldoet niet aan het milieubeleid
In 2019 bleek al uit een analyse van de Duitse publieke omroep (RBB) dat in totaal twee derde van alle dieselvoertuigen die door de Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) zijn getest, niet voldoen aan de toegestane milieurichtlijnen. Zo stoten auto’s van onder meer Nissan, Mitsubishi, Peugeot, Kia en Ford aanzienlijk meer stikstofoxiden uit dan toegestaan.
De uitlaatemissiewaarden van de Fiat Ducato waren toen al opvallend. Deze wordt door meer dan 50 camperfabrikanten als basis gebruikt. Inmiddels lijken de beschuldigingen tegen Fiat bevestigd: in 2020 liet het Openbaar Ministerie in Frankfurt verschillende kantoren van Fiat en Iveco doorzoeken. In oktober van dat jaar maakten onderzoekers vervolgens bekend dat er alleen al in Duitsland minstens 200.000 gemanipuleerde voertuigen behorende tot het moederbedrijf van onder meer FIAT, Opel en Peugeot (de Nederlandse Stellantis N.V.), zijn geregistreerd.
Consumenten moeten deze gevolgen verwachten vanwege het emissieschandaal
Sinds het dieselschandaal is de vraag naar dieselvoertuigen afgenomen. Vooral voertuigen waarvan bewezen is dat ze gemanipuleerd zijn, brengen op de tweedehands-markt vaak aanzienlijk minder op dan vergelijkbare voertuigen die niet getroffen zijn door het dieselschandaal. Dit is niet in de laatste plaats te wijten aan het feit dat de gemanipuleerde voertuigen in principe zijn blootgesteld aan een permanent risico van een rijverbod.
Dit is een van de redenen waarom eigenaren van illegaal gemanipuleerde voertuigen recht hebben op schadevergoeding, ongeacht de fabrikant. In mei 2020 verkreeg het advocatenkantoor Goldenstein de eerste consumentvriendelijke uitspraak van het Duitse Bundesgerichtshof over deze kwestie, waardoor getroffen eigenaren eindelijk rechtszekerheid kregen.
Sindsdien is het duidelijk dat consumenten hun illegaal gemanipuleerde voertuigen kunnen terugbrengen naar de fabrikant en een schadevergoeding kunnen ontvangen op basis van de oorspronkelijk betaalde aankoopprijs. De uitspraak werd gedaan in het kader van een rechtszaak over het Volkswagen-dieselschandaal, maar kan in principe worden toegepast op alle illegaal gemanipuleerde voertuigen, ongeacht uit welk land de verantwoordelijke fabrikant komt.
Voor Nederlanders is dit relevant indien zij een (tweedehands-)voertuig in Duitsland hebben gekocht en vervolgens naar Nederland geïmporteerd. Op de koopovereenkomst zal dan normaal gesproken Duits recht van toepassing zijn, en de Duitse rechter bevoegd tot beslechting van uit de koopovereenkomst voortvloeiende geschillen.
Advocatenkantoor Goldenstein staat ook Nederlandse consumenten bij het vorderen van schadevergoeding wegens het kopen van een illegaal gemanipuleerde dieselauto en/of -camper.