19.
mrt 2024

Ranglijst van elektrische oplaadnetwerken: deze steden en gemeenten hebben de meeste oplaadpunten per elektrische auto

De infrastructuur voor elektrische oplaadpunten in Nederland is een van de beste in Europa. Er zijn echter grote verschillen in het land als het gaat om het aantal geregistreerde elektrische auto’s per (semi) publiek oplaadpunt. Dit blijkt uit een recente analyse van consumentenrecht kantoor Goldenstein Legal. Goldenstein Legal analyseerde het aantal geregistreerde elektrische auto’s in de 20 grootste steden en gemeenten in Nederland in relatie tot het aantal publieke en semi-publieke oplaadpunten.

 

Rotterdam staat op de eerste plaats, Haarlemmermeer op de laatste plaats

Dit betekent dat er gemiddeld 3,96 elektrische auto’s per oplaadpunt zijn in Nederland. Er zijn vooral veel oplaadpunten in Rotterdam, waar er bijna één oplaadpunt is voor elke geregistreerde elektrische auto (1,06). Dit is verreweg het beste cijfer in de analyse.
Maar ook in acht andere steden moeten elektrische autobezitters de beschikbare oplaadpunten delen met minder dan één andere geregistreerde elektrische auto. Dit geldt voor Zwolle (1,55), Arnhem (1,58), Nijmegen (1,6), Amsterdam (1,65), Enschede (1,76), Eindhoven (1,77), Zaanstad (1,82) en de hoofdstad Den Haag (1,85).

Er zijn echter ook steden en gemeenten waar er aanzienlijk meer elektrische autobezitters per oplaadpunt zijn. In vier van de geanalyseerde steden moeten meer dan tien elektrische autobezitters zelfs een (semi) publieke laadpaal delen. Dit geldt voor Amersfoort (13,41), Almere (15,53), Breda (15,58) en Haarlemmermeer (22,63), dat als laatste uit de analyse kwam.

Nederland is goed voorbereid op de elektrische auto-industrie

“Uit onze analyse blijkt dat er nog steeds grote verschillen zijn in Nederland als het gaat om het aantal geregistreerde elektrische auto’s per beschikbaar oplaadpunt. Terwijl er in Rotterdam voor bijna elke geregistreerde elektrische auto een laadpaal is, zijn er in Haarlemmermeer 22,63 auto’s per publieke of semi-publieke laadpaal.

In dit verband moet natuurlijk worden vermeld dat er in Haarlemmermeer waarschijnlijk aanzienlijk meer bezitters van een elektrische auto zijn met een privé-oplaadpunt dan in Rotterdam of andere grote steden met relatief weinig eengezinswoningen. Privé-oplaadpunten zijn niet meegenomen in onze analyse,” zegt Jude Leistra, projectmanager bij Goldenstein Legal. Hij voegt eraan toe:

“Daarnaast valt het cijfer van 22,63 elektrische auto’s per beschikbaar oplaadpunt in een Europese vergelijking nog mee. In autoland Duitsland bijvoorbeeld is er momenteel een landelijk gemiddelde van 21 elektrische auto’s per openbaar oplaadpunt. Wat dat betreft lijken we hier in Nederland veel beter voorbereid te zijn op de elektrische auto-industrie dan ons buurland.

In dit land moet waarschijnlijk alleen nog een inhaalslag worden gemaakt op het gebied van snellaadstations, die zorgen voor een bijzonder snel en dus gemakkelijk laadproces. Dergelijke oplaadstations zijn vooral relevant omdat de reikwijdte van veel elektrische auto’s die van benzineauto’s nog niet kan bijhouden en er daarom soms meerdere oplaad pauzes moeten worden ingepland voor langere ritten. Hoe sneller er kan worden opgeladen, hoe sneller bezitters van een elektrische auto op hun bestemming zijn.”

Er is een bijzonder groot aantal snellaadstations in deze steden en gemeenten

Gemiddeld zijn er 248,08 elektrische auto’s per snellaadstation in de 20 geanalyseerde steden en gemeenten. Koploper in deze statistiek is Apeldoorn (31,11), gevolgd door Zwolle (38,68) en Arnhem (39,67). Hiermee is de top vijf van steden en gemeenten met de minste elektrische auto’s per snellaadstation compleet. Deze worden opgevolgd door Enschede (44) en Haarlem (70,92).

Almere (1.599,26) neemt in deze statistiek veruit de laatste plaats in, voor Amersfoort (550,43), Haarlemmermeer (497,93), Breda (443,85) en Utrecht (269,47). Rotterdam, dat op de eerste plaats staat wat betreft het aantal geregistreerde elektrische auto’s per laadpaal, staat op de 7e plaats in de ranglijst van snellaadstations (77,78).

 

Rang Stad Geregistreerde elektrische auto’s  Alle laadpalen Waarvan snelladers Aantal elektrische auto’s/laadpalen Aantal elektrische auto’s/snelladers
Rotterdam  8.556  8.106  110  1,06  77,78 
Zwolle  2.321  1.496  60  1,55  38,68 
Arnhem  2.539  1.604  64  1,58  39,67 
Nijmegen  2.024  1.262  23  1,60  88,00 
Amsterdam  20.083  12.149  154  1,65  130,41 
Enschede  1.496  852  34  1,76  44,00 
Eindhoven  4.520  2.549  63  1,77  71,75 
Zaanstad  1.835  1.010  13  1,82  141,15 
Den Haag  11.750  6.350  59  1,85  199,15 
10  Utrecht  10.240  5.032  38  2,03  269,47 
11  Zoetermeer  2.105  1.007  14  2,09  150,36 
12  Haarlem  2.624  1.174  37  2,24  70,92 
13  Apeldoorn  2.644  1.123  85  2,35  31,11 
14  ‘s-Hertogenbosch  5.323  2.126  44  2,50  120,98 
15  Groningen  5.793  1.560  33  3,71  175,55 
16  Tilburg  11.058  2.217  50  4,99  221,16 
17  Amersfoort  24.219  1.806  44  13,41  550,43 
18  Almere  30.386  1.957  19  15,53  1.599,26 
19  Breda  29.294  1.851  66  15,83  443,85 
20  Haarlemmermeer  48.299  2.134  97  22,63  497,93 
  Totaal 227.109  57.365  1107  3,96  205,16 

 

Dit is de basis van het onderzoek

Om erachter te komen in welke Nederlandse steden en gemeenten er bijzonder veel of weinig elektrische auto’s per (semi) publieke laadpaal zijn, analyseerde Goldenstein Legal het aantal geregistreerde elektrische auto’s in de 20 grootste steden en gemeenten in Nederland op basis van gegevens uit januari 2024. Deze waarden werden vergeleken met het bestaande aantal semi-publieke en publieke oplaadpunten op basis van gegevens uit december 2023. Ze werden ook onderverdeeld in normale oplaadpunten en snellaadpunten. Openbare oplaadpunten zijn oplaadpunten die voor iedereen toegankelijk zijn. Semi-openbare oplaadpunten bevinden zich bijvoorbeeld in parkeergarages van hotels of winkelcentra en zijn niet altijd toegankelijk voor het publiek.

Laat nu jouw vordering controleren: